Recension: He Was Cool

He Was Cool (Geunomeun meoshiteotda)

Skådespelare: Song Seung-heon, Jeong Da-Bin, Lee Ki-Woo, Kim Yeong-hun, Ahn Hae-su, Lee Min-hyeok, Jeong Jun-ha, Park Yun-bae, Kim Bo-yeon, Kim Ji-hye

År: 2004
Genre: Komedi, romantik
Regi: Lee Hwan-kyeong
Manus: Gwiyeoni, Lee Hwan-kyeong

Seung-heon Song spelar Ji Eun-Seong, skolans kung och den coolaste killen i stan. Alla andra killar hatar honom och alla tjejer älskar honom. Han glider mest runt och bryr sig inte om skolan, han mobbar alla han känner för och är allmänt ett svin. Den söta och charmiga Han Ye-won, spelad av Jeong Da-Bin, råkar uppträda kaxigt mot Ji Eun-Seong och får snart känna på hans mobbning och förföljelse. Givetvis blir Ye-Won livrädd och vet inte hur hon ska hantera detta. Men efter ett tag så slutar Eun-Seong att mobba henne och befaller henne istället att gå ut på date med honom. Rädd som hon är ser hon ingen annan utväg än att lyda. De börjar umgås mer eller mindre regelbundet och Ye-Won börjar till sin överraskning tycka om Eun-Seong. Hon märker ganska fort att Eun-Seong kanske har en annan sida någonstans där långt inne bakom den coola fasaden. När Eun-Seong är ute med sina kompisar hamnar han ofta i slagsmål och verkar vara världens mest självsäkra kille. Men han döljer någon, han har väldigt svårt att öppna sig och visa känslor för Ye-Won, som får reda på saker om Eun- Seong via omvägar. Saker som kanske förklarar hans aggressioner och extremt heta temperament. Ye-Won är fast besluten att få sin nya kärlek att lunga ner sig och visa sin rätta sida och sluta spela cool. Men det är lättare sagt än gjort.

Den här filmen har, liksom många andra från Sydkorea på senare år, jämförts med geniala ”My Sassy Girl”. Det görs tappra försök att blanda komedi med romantiska draman. Det är en väldigt svår kombination att lyckas med hela speltiden ut och det misslyckas inte sällan, så även här. Första halvan av filmen känns nästan som ren komedi och man skrattar en hel del. När den sedan blir mer allvarlig mot andra halvan så tonas det roliga ner och det romantiska, sorliga och känslosamma tar över. Det som gör filmer som nämnda My Sassy Girl unika är att de lyckas kombinera dessa alla ingredienser under hela filmen. Här känns det istället som om det vore två helt skilda filmer. Det är dock ingen dålig film. Det är rolig under den del den utspelar sig som komedi och den är lyckat känslosam när den vill det, främst i slutet. Skådespeleriet av de två i huvudrollen är begåvat och framförallt Jeong Da-Bins mimik är suverän.

Sydkoreas filmindustri har av många de senaste åren kritiserats för att vara upprepande, tråkig och gå på ren rutin. Trots att jag rankar Sydkorea som världens absolut bästa filmland hade även jag gärna sett att de gick vidare och gjorde lite mer nyskapande film inom romantiska draman och komedi. Det är som sagt svårt att kombinera så det vore skönt att se en riktigt härlig komedi där de inte blev så allvarliga mot slutet.

Är du trött på Sydkoreas romantiska komedier ska du inte lägga ner tid på He Was Cool. Har du däremot behov av mer av den varan så är det här ett utmärkt val. Det finns många som är betydlig sämre och det är godkänd underhållning för kvällen.

Av: Christian Rasmusson (2007-06-25)