Recension: In the Line of Duty 2

In the Line of Duty 2 (Huang gu shi jie)

Skådespelare: Michelle Yeoh, Cynthia Rothrock, John Sham Kein, Meng Hoi, Tsui Hark, James Tien Chun, Dick Wei, Tai Bo, Fung Lee, Chung Fat, Dennis Chan Kwok San, Fruit Chan Gor, Johnny Cheung Yiu Wah, David Chiang Da Wei, Chin Kar Lok, Billy Ching Sau Yat, Ching Chu, Chow Gam Kong, Fung Hak On, Michael Harry, Hsiao Ho, Ho Pak Kwong, Sammo Hung Kam Bo, David Lam Wai, Billy Lau Nam Kwong, Eddie Maher, Mai Kei, Richard Ng Yiu Hon, Shum Wai, Anthony Wong Chau Sang, Melvin Wong Gam San, Wu Ma, Corey Yuen Kwai, Yuen Mao

År: 1985
Genre: Action, kriminalare
Regi: Corey Yuen Kwai
Manus: Barry Wong Ping Yiu
.
Ett knepigt fall gäckar Hong Kong-polisen. Därför anländer kommisarie Cindy Spencer (spelad av Cynthia Rothrock) från Scotland Yard i London för att hjälpa till. Att hon har kunskaper i kampsport är något som visar sig vara användbart genom filmen. Cindy får arbeta tillsammans Hong Kong polisen Michelle Young (spelad av Michelle Yeoh) och tillsammans får de chansen att slåss en del. Vi får också följa tre småskurkar som av misstag råkar få ett fotonegativ i sin ägo som en högt uppsatt kriminell ledare vill ha tag i till varje pris. Givetvis korsas huvuvdpersonernas vägar.

Jag tänkte börja direkt med att säga att det här är ingen höjdare till film. Inledningen var hyfsat lovande när Michelle Yeoh skjuter skurkar och undviker deras skott, men sedan märker man att tempot dras ner och historien som berättas är inte intressant att följa. Detta beror på att manuset i filmen inte är något vidare. Det är tråkigt och bjuder inte på några överraskningar överhuvudtaget.

Actionscenerna då? Jo, de finns där, men jag hade önskat att de vore fler till antalet och längre. Och för den delen även bättre gjorda. Alla är korta och ointressanta förutom den sista som är en lång scen där Michelle Yeoh och Cynthia Rothrock slåss mot en stor grupp hantlangare. Detta är den enda slagsmålsscenen i filmen som kan klassas som bra. Lyckad koreografi som inkluderar flertalet snygga attacker. Här gör båda bra ifrån sig, men om man jämför deras insatser genom hela filmen så är Michelle Yeoh den som tveklöst gör bäst ifrån sig. Cynthia Rothrock känns mest stel och har noll utstrålning.

En actionkomedi som tenderar att bli långtråkig, med ett inte alltför lyckat manus och som enbart har en bra slagsmålsscen förtjänar att få ett betyg på den lägre halvan av betygsskalan. Men det är svårt att betygsätta In the Line of Duty II då den inte är helt värdelös, men jag kan inte heller säga att den är sevärd. Dessutom har jag sett många filmer som förtjänar en tvåa i betyg och som är bättre än denna. Jag säger så här: Det enda sevärda i In the Line of Duty II är den avslutande slagsmålsscenen. Resten är av låg kvalité förutom Michelle Yeoh.