Recension: In the Mood For Love

In the Mood For Love (Fa yeung nin wa)

Skådespelare: Tony Leung Chiu Wai, Maggie Cheung Man Yuk, Rebecca Pan Di Hua, Kelly Lai Chen, Siu Ping Lam, Chin Tsi Ang, Koo Kam Wah, Yu Hsien, Chow Po Chun

Regi: Wong Kar Wai
Manus: Wong Kar Wai

Vacker. Stark. Stämningsfull. Detta är ord som dyker upp i huvudet när man tänker på In the Mood for Love med Tony Leung och Maggie Cheung i huvudrollerna. Detta är en film som verkligen är något utöver det vanliga. Regissören, manusförfattaren och producenten Wong Kar-wai har lyckats göra en av få romantiska dramer som har fascinerat mig.

Det som gör In the Mood for Love så oerhört bra är att den har en enkel handling men som berättas på ett sådant sätt med inlevelse och själ att jag inte kan göra något annat än att njuta. Handlingen utspelas i Hong Kong, 1962. Tony Leung spelar Chow, chefredaktör på en lokaltidning som hyr ett rum i en lägenhet där han ska bo med sin fru, som han på grund av deras olika arbeten inte träffar så ofta. Samtidigt flyttar Chan (spelad av Maggie Cheung) in i grannlägenheten där hon ska bo med sin make som dock är bortrest ofta då han är chef för ett rederi. Efter ett tag förstår Chow och Chan att deras respektive makar har en kärleksaffär, vilket gör att de själva börjar träffa varandra för att förstå situationen.

In the Mood for Love är utan tvekan en av de vackraste filmer jag har sett. Miljöerna, bildspråket och 60-talsstilen gör detta till en stämningsfull upplevelse. Det märks att stor eftertanke har lagts på användandet av färger, då dessa används effektivt i en del scener för att förstärka händelserna. Jag uppskattar också att man ibland ser huvudpersonerna ur en del annorlunda kameravinklar då det nästan ser ut som att man smygtittar på vad som händer. Ännu ett smart grepp är att en del scener inte innehåller några repliker utan det enda som hörs är en vacker låt och huvudpersonerna får via sitt kroppsspråk förmedla känslor till tittaren. Detta gör att man lever sig in mer i berättandet.

Skådespelarmässigt håller In the Mood for Love väldigt hög klass. Både Tony Leung och Maggie Cheung imponerar i sina roller. De levererar sina repliker med sådan övertygelse och trovärdighet att förhållandet mellan dem blir ett nöje att följa. Man bryr sig om vad som ska hända dem och man är ständigt intresserad av att se hur historien utvecklar sig.

Vacker. Stark. Stämningsfull. In the Mood for Love är verkligen en berättelse som fångar en, och de filmiska greppen tillsammans med det suveräna fotot gör sitt för komplettera upplevelsen. Lägg till mycket bra skådespelarinsatser och vi har ett romantiskt drama som ingen bör missa.