Recension: The Scorpion King

The Scorpion King (Jie zi zhan shi)

Skådespelare: Chin Kar Lok, Lau Kar Leung, Kim Won Jin, Frankie Chin Chi Leung, May Lo Mei Mei, Wu Fung, Victor Hon Kwan, David Lo Dai Wai, Yuen Shun Yee, Yuen Tak, Fruit Chan Gor, Ricky Cheung Kwok Leung, Lau Sek Yin, Tiffany Lau Yuk Ting, Sai Gwa Paau, Sin Ho Ying, Tony Tam Jan Dung, Wang Han Chen, Yuen Mao

År: 1992
Regi: David Lai Dai Wai
Manus: David Chan Chi Wai, Barry Wong Ping Yiu

Fai Yuk-su är en skoltrött ung man i 1920-talets Hong Kong. Han är betydligt mer intresserad av att använda sin talang som tecknare och rita serier än att vara uppmärksam på lektionerna, vilket gör att han inte är omtyckt av skolans lärare. En dag möter han av en slump en ung kvinna som snart ska säljas som prostituerad. Fai Yuk-su räddar henne, men hamnar själv i klistret när han blir tillfångatagen. Hans lärare råkar befinna sig på samma plats och vill inte att någon kidnappare ska gå på hans skola och ge den dåligt rykte och Fai Yuk-su blir därmed avstängd. Han lyckas dock rymma, och i The Scorpion King får man följa hur Fai Yuk-su tar sig fram i livet, bland annat tillsammans med sin pappa, men även med kvinnan han räddade som eftersöks för fullt av filmens bad guy som har "köpt" henne.

Jag hade höga förväntningar på The Scorpion King, och till min glädje så överträffades de. Chin Kar-lok spelar den skoltrötte Fai Yuk-su och gör en bra insats, men jag tycker att han gör bättre ifrån sig i de komiska och dramatiska scenerna än i de få slagsmålssekvenser han är med i. Mer imponerande är Lau Kar-leung som spelar en kock som anställer Fai Yuk-su och lär honom matlagning, en sak som kommer till användning på ett annorlunda sätt. När Lau Kar-leung, som var 57 år gammal när filmen spelades in, visar upp sina färdigheter som slagskämpe så sitter man och njuter. Han var verkligen i bra form för sin ålder.

Men det är varken Chin Kar-lok eller Lau Kar-leung som är den största anledningen till att The Scorpion King är en så cool film. Den som tveklöst gör bäst ifrån sig är koreanen Won Jin som spelar sonen till filmens bad guy och bland annat använder sig av en stridsteknik som imiterar rörelserna hos skorpionen. Denna stil får vi se användas när han skyddar sin gamla pappa som sitter i rullstol. De attacker och rörelser han utför är förbluffande snygga. Särskilt imponerande är när han rör sig som en skorpion med ett ben i luften som symboliserar dess stjärt. Won Jin's karaktär är utan tvekan den mest färgstarka och coola filmskurk jag har sett.

Som ni kanske har förstått så gillar jag verkligen The Scorpion King. Filmen blir aldrig långtråkig utan håller en ständigt kvar nyfiken på vad som ska hända härnäst. Manuset är lyckat, skådespelarna glänser och musiken sticker ut och förstärker helhetsintrycket. Att slutstriden sedan är välgjord och en fröjd att se på är inte direkt något minus. Det här är en mycket bra film som starkt rekommenderas.