Recension: See You After School

See You After School (Bang-kwa-hoo ok-sang)

Skådespelare: Baek Soo-Jang, Bong Tae-gyu, Choi Eun-ju, Choo Sang-mi, Ha Seok-jin, Hong Kyung-yeun, Jeong Dae-Hoon, Jeong Koo-yeon, Jo Dal-hwan, Kim Jeong-gook, Kim Kyeong-rae, Kim Tae-hyeon, Lee Dal-hyeon, Lee Moo-Saeng, Lim Hyeon-shik, Park Cheol-min, Yeol Cha-Seung, Son Byeong-wook, Jeung Woo

Genre: Komedi
Regi: Lee Suk-hoon
Manus: Lee Suk-hoon

Namgung Dahl är en riktig förlorare med en osedvanlig otur och efter att ha tagit en paus från skolan under en längre tid för att gå i terapi ska han börja i en ny skola (high school). Han hoppas givetvis att han inte ska bli mobbad som tidigare och han känner sig som en ny människa med en ny stil men hans mamma som inte har något förtroende för honom skickar med pengar så han ska kunna köpa sig fri från eventuella mobbare.

På skolan träffar han en annan kille som även han gått i samma terapi och han lovar att hjälpa Dahl tillrätta. Tyvärr så tar han till sig råden på fel sätt och när han ska försöka beskydda en tjej, Min-ah, från några killar som bråkar med henne så visar det sig att han sprungit på skolans hårdaste kille, Jae-koo, som utmanar honom på slagsmål efter skoldagens slut.

Dahl bestämmer sig för att försöka komma undan slagsmålet genom att bli hemskickad från skolan och större delen av filmen handlar om just dessa försök. Han börjar med att låtsas vara sjuk och sedan betalar han skolans bäste boxare för att slåss mot Jae-koo men varken dessa eller dom andra försöken att komma undan slagsmålet fungerar. Till råga på allt så är det ett gäng med bönder som ska hämnas på Jae-koo men dom råkar blanda ihop honom med Dahl vilket leder till ytterligare förvecklingar. Dessutom så är Dahl intresserad av Min-ah och försöker få hennes uppmärksamhet vilket både lyckas och misslyckas.

Även om det är en komedi så finns det ett mer allvarligt tonfall i slutet av historien vilket gör att filmens tema om vänskap, förtryck och mobbning får ett lite djupare innehåll.

Filmens många specialeffekter är snyggt gjorda och både miljöer och skådespelare är mycket väl godkända. Det som drar ner betyget är att karaktärerna är en aning stereotypa men det får man väl kanske vänta sig i en highschool-komedi.