Recension: Shaolin Temple 2: Kids From Shaolin

Shaolin Temple 2: Kids From Shaolin (Shao Lin xiao zi)

Skådespelare: Jet Li, Wong Chau Yin, Yu Cheng Hui, Yu Hai, Hu Jian Qiang, Ding Laam, Sun Jian Kui, Ji Chun Hua

År: 1984
Land: Kina, Hong Kong
Regi: Zhang Xinyan

Handlingen är simpel, Jet Li spelar den äldsta av 10 adopterade pojkar som bor tillsammans med en Shaolin mästare, de kallas för the Dragon Family. På andra sidan floden huserar en familj vid namn Phoenix som styrs av en Wu Dong mästare, hans många barn är alla döttrar. Barnen från de bägge familjerna är förbjudna att träffa varandra då Wu Dong mästaren är rädd att hans hemliga svärdsstil ska läcka ut. Med tiden blir det större bekymmer mellan de båda grupperna och ett gäng illasinnade banditer ser då sin chans att störta de rivaliserande familjerna.

Kids From Shaolin är trevlig liten film som tillskillnad från sin föregångare istället ger ett snällare intryck. Det mesta fokuseras kring barn och därför är även utseendet på fighterna anpassats därefter. En hel del musikaliska scener är placerade i historien och bidrar ytterliggare till en mer familjenära känsla. Detta är nämligen ingen film som inte bara kommer uppskattas av alla hårdgjutna Kung Fu fans utan personligen tror jag att de flesta kan finna något som tilltalar dem här, förutsatt att man har ett öga för asiatisk film. Vad jag själv fann så fascinerande med denna titel var förmodligen charmen i hela konceptet, det mesta som visas lyckas få en på riktigt bra humör och ständigt släppte jag till med ett leende.

Kinas vackra och färgglada landskap utnyttjas väl till att bygga upp en härlig stämning som varvas med fantastisk akrobatik och en mängd häpnadsväckande kampstiler. Humor såväl som fröjdfulla musikspår har också på ett effektivt vis vävts samman med de andra elementen. I mitt tycke funkar allt bra och inga moment kändes överflödiga på något vis. Ungarna styr filmen bra, och jag som vanligtvis är skeptisk till barnskådespelare fick mig här en trevlig överraskning. De lyckas träffsäkert både gällande agerandet, även om de bitvis kan framstå som måttligt irriterande, och framförallt så visade de några unika rörelser som var mäkta imponerande. Främst består uppvisningarna av Wushu, något som är oerhört läckert att titta på. Många fräcka vapenmetoder får vi också ta del av, koreografin är på absolut topp. Fighterna är dock ganska snälla och oskyldiga ända fram till den extraordinära sammandrabbningen mellan banditerna och våra hjältar i slutet som varar över 20 minuter. Det är först där som vi får se Jet Li prestera mängder med sinnesjukt snygga rörelser, man kan inte låta bli att fängslas av den skicklighet de flesta aktörerna hyser. Ohyggligt bra.

Som skådespelare sköter sig Jet Li minst lika bra som i Shaolin Tempel. Han har förvisso en något mindre roll här, de övriga ungarna ges nämligen ett stort utrymme. Inget att klaga på där anser jag utan alla medverkande gjorde sig väl förtjänta av den tid de gavs. Är man uppmärksam så inser man snabbt att många av de skådespelare som syns här även kunde skådas i föregångaren, dock i helt nya roller då handlingen inte har något som helst att göra med den första filmen. Gordon Liu som setts i klassiker som The 36th Chamber of Shaolin och Return to the 36th Chamber har även en roll här, jag kan dock inte erinra mig om vilken karaktär han spelade. I helhet skötte sig de flesta alldeles utmärkt inte minst Jet Li som passar ypperligt i den roll han porträtterar. Jag har dock föraningar om att flertalet som ser denna film möjligtvis kommer finna ungarna påfrestande och allmänt irriterande, är fallet så så ber jag er att ha överseende, filmen bjuder på så mycket annat sevärt än ett gäng skrikiga ungar.

Shaolin Temple 2: Kids from Shaolin är ett perfekt exempel på hur en härlig martial arts film ska levereras. Samtidigt som den bjuder på mycket originalitet så har den även de tendenser som jag finner så charmiga med äldre Kung Fu filmer. Fighterna är som förväntat filmens stödpunkt och snacka om att de håller speltiden ut, de lyckas framföra mer spänning i var ny fightscen som dyker upp. Alla medverkande är kompetenta kampsportsutövare i verkligheten och tro mig, det syns väl. Så tillsammans med de här brillianta uppvisningarna som på ett effektivt vis blandas med skön humör, vackra vyer och stämningsfull musik så blir detta en film som jag starkt rekommenderar.
.