Recension: Shaolin Temple 3: Martial Arts of Shaolin

Shaolin Temple 3: Martial Arts of Shaolin (Nan bei Shao Lin)

Skådespelare: Jet Li, Wong Chau Yin, Hu Jian Qiang, Yu Cheng Hui, Yu Hai, Sun Jian Kui, Lau Waai Leung, Ji Chun Hua, Mak Wai Cheung, Cheung Gin Man, Cao Zeng Yin, Gao Biao, Hu Mei Jie, Jiang Yan Lin, Ma Chen, Wang Chun Yuan, Wang Guang Quan, Yan Di Hua

År: 1986
Land: Kina, Hong Kong
Genre: Martial art
Regi: Lau Kar Leung
Manus: Si Yeung Ping

En av de genrer inom Hong Kong-film som jag är mest intresserad av är action som utspelar sig under 1800-talets Kina. Och en man som har hunnit med att göra en hel del sådana filmer är kampsportsutövaren med det fula leendet: Jet Li. Med titlar som Tai Chi Master samt Fong Sai Yuk- och Once Upon a Time in China-serierna skrivna på meritlistan har han visat att han hör hemma i genren. Dessvärre är Martial Arts of Shaolin en av de sämre filmer jag har sett honom i.

Handlingen är i enklaste laget. Det rör sig om sedvanlig hämnd och en flicka är ett kärleksintresse för en ung Jet Li. Men berättandet är underkänt och man får inte riktigt klarhet i vad som händer. De flesta filmer i denna genre har ingen avancerad handling, men när Martial Arts of Shaolin inte ens lyckas med något så enkelt som en hämndhistoria utan snarare förbryllar en, då har något verkligen gått fel.

Detta hade dock inte gjort så mycket om filmen innehållit många slagsmålsscener av hög kvalitet. Men tyvärr är så inte fallet. De är få till antalet, och den enda som imponerade på mig var den näst sista sammandrabbningen som är en utdragen sådan utspelandes på en stor båt där snygga slag, sparkar, undanmanövrar och finurligt användande av omgivningen avlöser varandra. Varför kunde inte Martial Arts of Shaolin innehålla fler scener av den sorten? Då hade detta kunnat vara ett lyckat verk. Istället är det en långtråkig film som enbart glänser på slutet. Och är det något jag irriterar mig på så är det när allt krut läggs på att göra en storslagen final så att ens sista intryck av en film ska bli positivt.

Martial Arts of Shaolin kan ni gott och väl strunta i att se. Om man är intresserad av att se Jet Li i en actionfilm under denna historiska tidsperiod så finns det flertalet betydligt bättre alternativ. Jag tänkte avsluta recensionen med en liten dikt för att sammanfatta mina åsikter.

"Den film jag sett fram emot,
visade sig vara en pina,
ser den igen endast under hot,