Recension: Silmido

Silmido

Skådespelare: Ahn Sung-kee, Sol Kyung-gu, Heo Jun-ho, Jeong Jae-yeong, Kang Seong-jin, Lim Won-hui, Kang Shin-il, Lee Jeong-heon, Jeong Yu-mi, Kim Kang-woo, Lim Won-hie

Genre: Drama, krig
Regi: Kang Woo-suk
Manus: Kim Hie-jae

Efter att ha sett filmen är det svårt att tro att den verkligen baseras på en verklig händelse. Det verkar så osannolikt att det skulle ha skapats ett hemligt elitförband som skulle mörda nordkoreas president Kim Il-sung, och att förbandet bestod av fångar som såg det som sin enda chans att undslippa dödsstraff och livstidsdomar. Och att dom i förbandet skulle dödas några år senare för att ingen skulle få reda på det hela...men hur konstigt det än låter så är det sant.

Hela historien börjar under januari 1968 när ett förband nordkoreanska soldater lyckas ta sig över gränsen och in i Sydkorea, deras mål är att döda president Park Chung-hee men gruppen upptäcks och överlevande soldater berättar om planerna. Den sydkoreanska underrättelsetjänsten, KCIA, beslutar att svara med samma mynt och en hemlig grupp bestående av fångar samlas ihop och förs till ön Silmido där dom 31 männen ska utbildas till elitsoldater som ska ta sig över gränsen till Nordkorea och döda Kim Il-sung.

Gruppen kallas förband 684 efter datumet som den bildas, april 1968. Träningen som soldaterna genomgår är stenhård och deras övervakande förband misshandlar dom ständigt men förband 684 blir bättre och bättre och under 1969 så ska gruppen ge sig av mot Nordkorea och sitt uppdrag. Mitt under uppdraget när förbandet är ute till havs så ändras ordern och männen kallas tillbaka vilket leder till att det blir lite frostigare mellan gruppen och deras övervakare.

Stämningen mellan Nord och Sydkorea förbättras och plötsligt känns det genant för KCIA att ha ett hemligt mordförband på Silmido och man beslutar sig för att göra något åt saken. Under 1971 får projektets ansvarige på ön (Ahn Sung-ki) order om att göra sig av med förbandet 684 och om han vägrar så kommer både 684 och hans eget förband på ön att försvinna. Några av medlemmarna i 684 får reda på vad som kommer att hända och man beslutar sig att ta tjuren vid hornen och slå till först och en kväll i augusti så revolterar man och lyckas slå ut förbandet och man beslutar sig sedan för att ge sig av mot Seoul och presidenten. En buss kapas och den rullar mot Seoul och när militären får reda på att 684 har flytt från Silmido och kapat bussen så går det ut i radion att en grupp nordkoreanska terrorister har kapat en buss och är på väg mot huvudstaden.

Givetvis så är det en viss skillnad på den historiska verkligheten och filmen men grunden är i alla fall sann, och eftersom Kang Woo-suk är en van actionregisssör (Two cops, Public enemy) så blir det mer action än social kritik. Men att en sådan historia dras fram ur gömmorna och återskapas på film är ett stort steg framåt.

Silmido är en stor produktion och det märks, allt från skådespelare till miljön och bakgrundsmusiken ger intrycket av en film som skulle kunna konkurrera med det bästa i samma genre från Hollywood. Silmido blev också den första filmen i Sydkorea som sålde över tio miljoner biljetter.