Recension: The Story of Ricky

The Story of Ricky (Lik Wong)

Skådespelare: Fan Siu Wong, Fan Mei Sheng, William Ho Ka Kui, Yukari Oshima, Tetsuro Tamba, Gloria Yip Wan Yi, Philip Kwok Chung Fung, Lam Suet, Frankie Chin Chi Leung, Chen Jing, Wong Chi Keung, Yeung Hung

År: 1991
Genre: Action, thriller
Regi: Nam Nai Choi
Manus: Nam Nai Choi

Jag var intresserad av Story of Ricky under en ganska lång tid, och att den skulle ha innehåll av splatter gjorde mig ännu mer nyfiken på den eftersom jag inte hade sett många sådana från öst. När filmen damp ner i brevlådan så dröjde det med andra ord inte länge innan den hamnade i DVD-spelaren. Nu förstår jag att ni frågar er själva: Nådde den upp till Mattias förväntningar? Jag kan stilla er nyfikenhet med att säga: Nej, den var inte vad jag hade hoppats på, men den är trots detta klart underhållande.

I Story of Ricky får man följa den unge mannen Riki Oh som har dömts skyldig till mord och placerats på ett fängelse där förhållanden råder som man får hoppas inte existerar i Sverige. Ledningen för fängelset samarbetar med några av fångarna, knarksmuggling pågår och de som har några invändningar mot styrandet avrättas på direkten. Det är i denna värld Riki Oh hamnar och snart utmanar han ledarna för de olika avdelningarna på fängelset.

Visst låter handlingen intressant? Det är den också. Siu-Wong Fan är väldigt bra i huvudrollen som den coole ensamvargen, och som självklart kan utöva olika kampsporter. Tyvärr är just slagsmålsscenerna i filmen misslyckade. Koreografin är dåligt utförd och det känns verkligen som att karaktärerna får hålla tillbaka mycket. Man kunde åtminstone bemödat sig med ett bättre kameraarbete och på så sätt göra dessa scener snyggare att beskåda. Lyckligtvis är inte slagsmålsscenerna många till antalet och långt ifrån det viktigaste i filmen. Det som lyften den är dramat som utspelas, dialogerna mellan karaktärerna, tortyrscenerna och självklart splattereffekterna som blir roliga att se på eftersom de inte ser så realistiska ut. Huvuden delas, maginnehåll används på oväntade sätt med mera.

Jag hade väldigt stora förväntningar på Story of Ricky, vilket kanske inte var bra eftersom jag blev lite besviken. Men missuppfatta mig nu inte. Det här är en sevärd film med en påträngande mörk stämning och med några väldigt intressanta scener som är åt det våldsamma hållet. Det finns två huvudsaker som sänker betyget för denna film, och de är viktiga sådana. En av dessa är de tidigare nämnda taffligt korerograferade slagsmålssekvenserna, och den andra är den skrattretande slutfighten med en fiende som ser bara för lustig ut för att kunna tas på allvar.

Vilket betyg får då Story of Ricky? Trots några fadäser så är detta en sevärd film. Det är lika mycket mörkt drama som splatter, och Siu-Wong Fan är som klippt och skuren för rollen. Denna film rekommenderas av Mattias Hägg. Och det om något är ett bevis på kvalité.