tisdag 19 augusti 2008

Recension: Sympathy For Lady Vengeance


Sympathy for Lady Vengeance (Chinjeolhan geumjassi)

Skådespelare: Choi Min-sik, Lee Yeong-ae, Kim Byeong-ok, Anne Cordiner, Go Su-hee, Kang Hye-jeong, Kim Bu-seon, Kim Shi-hoo, Lee Dae-yeon, Lee Seung-shin, Lim Su-gyeong, Nam Il-woo, Oh Dal-su, Oh Kwang-rok, Ra Min-ran, Ryoo Seung-wan, Ryo Seung-beom, Seo Yeong-ju, Shin Ha-kyun, Song Kang-ho, Yu Ji-tae, Yun Jin-seo

År: 2005
Land: Sydkorea
Genre: Drama, thriller
Regissör: Park Chan-Wook
Manus: Jeong Seo-Gyeong, Park Chan-wook

Ibland dyker det upp filmer som man inte har några förväntningar på och som man inte läst om. Lady Vengeance hör inte till dem. Efter den fantastiska Sympathy for Mr Vengeance och Oldboy så var förväntningarna och längtan efter den här sista delen i Park Chan-wooks hämndtrilogi minst sagt uppskruvade.

Den tredje hämnden handlar om Lee Geum-ja, en ung, vacker men trasig och ack så farlig kvinna som har suttit i fängelse för kidnappning och mord på en lite pojke. Ett dåd som hon egentligen inte begick. När hon åkte in var hon 19 år, hade nyss fått en dotter och litade på fel man. Men hon är inte så oskyldig som jag på förhand trodde. När filmen drar igång så är hon nyligen frigiven, redo att hämnas och att få tillbaka sin dotter som hon tvingades adoptera bort. Hon har spenderat 13 år med att planera hämnden på mannen som svek henne. Till sin hjälp tar hon några gamla vänner från tiden i fängelse. Men är det lika lätt som det låter? Blir allt bättre av hämnd eller blir hon bara en ännu mörkare själ? Eller finns det efter 13 år ingen återvändo?

Lady Vengeance är varken bäst eller mest våldsam i trilogin, men jag skulle vilja säga att den är visuellt snyggast, vilket inte säger lite. Fotot, musiken, stämningen, allt bidrar till det snyggaste och mest imponerande jag sett på bra länge. Lee Yeong-ae som spelar huvudrollen som Lee Geum-ja gör detta med en otrolig övertygelse om man fastnar för henne direkt. Även resten av skådespelarna gör imponerade insatser, föga överraskande. Choi Min-sik som även hade den stora rollen i Oldboy gör även här en imponerande roll som hämndobjektet Mr. Baek, en vidrig man som väntar på ett vidrigt straff.

Filmens stora plus är som sagt fotot och hela den visuella uppbyggnaden. Man lockas verkligen med från början. Handlingen är visserligen enklare än i föregångarna men man får koncentrera sig för att hänga med i den lite onödigt röriga första tredjedelen av filmen. Men det blir bättre och det knyts ihop på ett väldigt begåvat sätt.

Jag måste tyvärr klaga lite mer också. Jag hade förväntat mig mer av manuset, det är för simpelt och hämndtemat funkar inte lika bra i denna del då Lee Geum-ja trots allt inte är en oskyldig kvinna. Man kände mer sympati för hämnarna i de två första filmerna då de utan tvivel var mer motiverade. Filmen innehåller dessutom inte lika mycket rått våld förrän i slutet som i de två första, utan det mesta av våldet utspelar sig utanför kameran.

Men trots att det finns brister så måste jag hylla Park Chan-wook, han är en av de mest lovande regissörerna i dag och den här filmtrilogin är antagligen den bästa jag någonsin sett. Berättartekniken är suverän i alla tre delarna och jag ser fram emot hans kommande filmer, oavsett genre.

Som jag tidigare skrev så är detta dock inte den bästa filmen i trilogin. Men tack vare de underbara skådespelarna och det snygga fotot så rankar jag den i mitten, snäppet sämre än Sympathy for Mr Vengeance, men snäppet bättre än Oldboy. Betyget var därför inte speciellt svårt att sätta. Ingen helt perfekt film, men lysande så det räcker.

Av: Christian Rasmusson

Inga kommentarer: