Recension: So Close

So Close (Chik yeung tin si)

Skådespelare: Shu Qi, Karen Mok Man Wai, Vicky Zhao Wei, Song Seung Heon, Yasuaki Kurata, Derek Wan Siu Lun, Ben Lam Kwok Bun, Ricardo Mamood, Sek Sau, May Gwong Man Chun, Henry Fong Ping, Gam Hing Yin, Johnnie Guy, Lam Seung Mo, Tats Lau Yee Tat, Jessica Ng Hiu Ying, Pau Hei Ching, Jude Poyer, David John Saunders, Wong So Bik

År: 2002
Genre: Action
Regi: Corey Yuen Kwai
Manus: Jeff Lau Chun Wai

Jag har inte alltid lust att ta mig an ett historiskt drama med en komplex handling, utan vill ibland se en actionfilm där realism inte är ett marknadsföringsord. I denna kategori finner vi So Close regisserad av Corey Yuen. Handlingen är simpel. Två vackra kvinnor dödar personer mot betalning och två poliser försöker att stoppa dem. Inblandade är också ett företag med några ohederliga chefer och ett stort antal underhuggare. Krångligare än så är det inte.

Shu Qi och Zhao Wei spelar de två vackra lönnmördarna som använder sig av datorer i sitt "arbete" i ett framtida men fortfarande ståtligt Hong Kong. De gör bra ifrån som två positiva personer som är nära kompisar, men under filmens gång påverkas deras privatliv vilket resulterar i svårigheter i deras relation och i deras arbete. Karen Mok som spelar den kvinnliga polisen levererar också sina repliker på ett sätt som får klassas som bra för en actionfilm. Samtliga tre får chansen att ta ut sina aggressioner på mindre vänliga personer.

Jag uppskattar att So Close undviker en del slitna klichéer och några gånger överraskar i sitt berättande. Men vad är det då som gör So Close underhållande? Handlingen är inte invecklad, men är faktiskt någorlunda intressant att följa. Och självklart bjuds vi på några action- och slagsmålsscener. När pistolerna används så görs det på ett sätt man tidigare har skådat, men det är snyggt filmat. Jag är dock betydligt svagare för välkoreograferade sammandrabbningar där slag och sparkar står för kommunikationen. Det vi får ta del av i slagsmålsväg är en del snygga kombinationer som ibland visas i slow motion och där bytena av kameravinklar sköts på ett bra sätt. Slagsmålen är inte de snyggaste jag har sett, men är överraskande bra för den här sortens film.

Utöver våld så får vi naturligtvis beskåda de vackra huvudrollsinnehavarna en hel del som i princip alltid ser ut att vara på väg till en fest med fixade frisyrer och snygga kläder, och ibland råkar de av en tillfällighet visa lite mer hud än normalt och visa sig för inzoomade kameror. Något jag inte direkt klagar över.

Det finns egentligen inte så mycket mer att säga om So Close. Det är en underhållande actionrulle med en skönt orealistisk handling. Slagsmålen är bra koreograferade, särskilt den avslutande som imponerar med sin uppfinningsrikedom och där det gammalmodiga och moderna smälter samman. Att So Close sedan har två kvinnor som får hjärtat att slå lite snabbare än normalt kan jag ha överseende med.