Recension: Sorum

Sorum

Skådespelare: Jang Jin-Young, Kim Myeong-min, Gi Ju-bong, Jo An, Park Young-hoon

Genre: Drama, skräck
Regi: Yun Jong-chan
Manus: Yun Jong-chan

Sorum brukar gå under beteckningen skräck eller spökfilm men även om stämningen finns i filmen så är det ingen vanlig skräckfilm. Utan snarare så hamnar den i samma genre som A Tale of Two Sisters, psykologisk thriller. Filmen börjar med att en ung taxichaufför med Bruce Lee-komplex (Kim Myung-min) flyttar in i lägenhet 504 i ett förfallet hyreshus befolkat av mer eller mindre störda människor.

Den tidigare hyresgästen, en blivande författare som hette Kwang-tae, dog i en brand och hans flickvän, Eun-soo, bor kvar i huset men i en annan lägenhet. Som om det inte räckte så berättar en granne i nummer 509, en före detta förläggare, att det skedde ett mord i lägenheten för 30 år sen och att han själv håller på och skriver en skräckroman som baseras på de händelserna. Det visar sig senare att han stulit manuset av författaren som brann inne.

En kvinna i huset, Sun-young, blir misshandlad av sin man och en kväll så stöter chauffören på henne i trappuppgången med blodiga kläder, hon påstår att mannen dött i en olycka och han hjälper till att begrava mannen i ett skogsområde. Sedan börjar saker verkligen flippa ut och ingen är egentligen vad man trott innan. Skådespelarna fick mycket beröm för sina tolkningar och det gällde i synnerhet Chang Jin-young som är en mycket skicklig skådespelerska och lyckas gestalta den misshandlade och skuldbelastade kvinnan Sun-young på ett verklighetstroget vis. Under december samma år som filmen släpptes så fick hon ta emot ett pris, the Blue Dragon award, som årets bästa skådespelerska.

Visuellt sett så är filmen väldigt snyggt gjord, hyreshuset ser verkligen skrämmande ut och eftersom en stor del av filmen utspelas under kvällen och natten så fungerar den krypande stämningen med ljus och skuggor i filmen bra.