Recension: Spirited Away

Spirited Away (Sen to Chihiro no kamikakushi)

Röster: Rumi Hîragi, Miyu Irino, Mari Natsuki, Takashi Naitô, Yasuko Sawaguchi, Tatsuya Gashuin, Ryunosuke Kamiki, Yumi Tamai, Yo Oizumi, Koba Hayashi, Tsunehiko Kamijô, Takehiko Ono, Bunta Sugawara, Noriko Kitou, Shiro Saito

Genre: Animation, äventyr, fantasy
Regi: Hayao Miyazaki
Manus: Hayao Miyazaki

Jag är inte mycket för animé. Jag har faktiskt så dålig koll så jag inte vet skillnaden på just manga och animé. Om det nu är någon skillnad? Men självklart, eftersom jag är filmintresserad har jag sett de flesta klassiker. Och det var så jag tänkte om den här filmen också. Att jag måste se den pga av att den blivit så uppmärksammad. Men det värsta är att även om jag inte är alltför intresserad så köper jag alltid filmerna. Så en dag när jag kom hem från jobbet, låg den där. En fin dubbeldisc-utgåvan av Spirited Away. In med den i dvd-spelaren och......Jag fastnade efter endast 10 minuter. Aldrig har en film gripit tag i mig så som Spirited Away.

Den här filmen har verkligen allt, och den väckte så att säga barnet i mig. Jag skulle faktiskt vilja kalla den en barnfilm, men den har även ett berättandesätt som tilltalar vuxna. Filmen i sig handlar om Shihiro, på biltur med sina föräldrar. Plötsligt uppenbarar sig en tunnel framför dem, och föräldrarna bestämmer sig för att utforska vad som finns bakom. Det visar sig att tunneln är en passage till en annan slags dimension. Väl inne i den andra världen, blir Shihiros föräldrar förvandlade till grisar och Shihiro själv lyckas hamna inne i ett gigantisk badhus som drivs av en elak gammal satkärring. Istället för att beskriva filmens handling, vilket inte alltid är det lättaste, kan man enklast säga att det är en Japansk version av Alice i Underlandet.

Hittills har jag bara sett filmen en gång, och jag hade ibland svårt att hänga med, inte för att handlingen är den svåraste. Men filmen har lite skumma så att säga undermeningar. Och jag fattade inte riktigt vad alla karaktärer i filmen hade för syfte. Och vad jag har förstått, så är inte filmen 100% klar, även för Japanerna. Men i sin helhet är det en fullkomligt lysande film som har allt. Men i första hand får jag säga att det är en väldigt vacker film. Den innehåller i princip ingen action, men är den håller uppe spänningen under sina två timmars speltid, och den har ett enormt intressant bildspråk. Regissören Hayo Miyazaki ligger bakom filmer som Princess Mononoke och Warriors of the Wind, filmer jag inte sett. Men efter Spirited Way måste jag bara ha allt Miyazaki gjort.