Recension: Tetsuo: The Iron Man

Tetsuo: The Iron Man

Skådespelare: Tomorowo Taguchi, Kei Fujiwara, Nobu Kanaoka, Renji Ishibashi, Naomasa Musaka, Shinya Tsukamoto

År: 1989
Genre: Skräck, Sci-Fi, thriller
Regi: Shinya Tsukamoto
Manus: Shinya Tsukamoto

Tetsuo är en märklig man med en minst lika märklig fetisch, han tänder på att sticka in metallföremål i sin kropp. En dag på väg till jobbet råkar han ut för en olycka och efter denna märker han sakta men säkert hur hans kropp håller på att förvandla sig till metall.

Det visar sig att en annan man, också närvarande vid olyckan har blivit drabbad av precis samma åkomma och nu börjar en energisk kamp dem emellan om vem som är den mäktigaste "järnmannen". De har båda en förmåga att absorbera metall föremål de kommer i kontakt med och när den slutgiltiga duellen är ofrånkomlig är de båda otroligt stora.

Som om inte denna kamp och de problem hans fysiska transformering för med sig vore nog så har han problem att hålla sin flickvän på avstånd. En sak visar sig mycket klar, att sakta men säkert förvandlas till en ständigt växande robot påverkar kärlekslivet negativt.

Det här är en mycket märklig, svartvit cyberpunk, sci-fi skräckis i svartvitt som inte liknar något annat som hitils filmats. Regissören "Shinyaka Sakamoto" har liknats vid seriösare genre regissörer som t.ex. "David Cronenberg" eller den excentriske David Lynch. Tja, vissa likheter finns väl men det är en väldigt liten del i en beskrivning av denne Japan. Gemene man tilltalas säkert inte av denna film som nog passar trendiga intellektuella bra.

Normalt sätt gillar jag inte sådana här cyberpunk aktiga rullar men det här är nog undantaget som bekräftar regeln. Tetsuo´s stegvisa förvandling är jävligt cool, tänk er den i Cronenbergs "Flugan" fast att han blir maskin istället, t.ex. märker han när han rakar sig att skäggstubben plötsligt ersatts av små ståltråds stumpar. Men bästa transformerings scenen kommer nog när hans tjej vill suga av honom. Ska inte avslöja nöjet men den scenen för sig är värd det du får betala för att se filmen.

Avslutnings duellen filmas på ett mycket säreget och fantasifullt sätt med snabba klipp och plötsliga infall. Påminner lite om en del som några av de Franska kortfilmer som visats i "Tomas Gylling" program på tv. Är den här då något att rekommendera? Ja, absolut fast med vissa undantag. Ni som inte gillar mystiska och udda filmer som rör sig långt utanför de ramar Hollywood satt upp ska nog undvika "Tetsuo". Du lär antingen älska eller hata den här titeln.

Av: Christoffer Lyrhed