Recension: Three...extremes

Three...extremes

Skådespelare: Lee Byung-hun, Kang Hye-jeong, Yum Jung-ah, Mitsuru Akaboshi, Ling Bai, Lee Jun Goo, Kyoko Hasegawa, Pauline Lau, Mi Mi Lee, Tony Leung Ka Fai, Lim Won-hee, Lim Won-hie, Meme, Mai Suzuki, Yuu Suzuki, Atsuro Watabe, Wong So-fun, Miriam Yeung, Miki Yeung

År: 2004
Land: Japan, Hong Kong, Sydkorea
Genre: Skräck
Regi: Takashi Miike, Fruit Chan, Park Chan-wook
Manus: Haruko Fukushima, Lilian Lee, Park Chan-wook, Bun Saikou

Three...extremes innehåller tre kortfilmer av tre olika regissörer från tre asiatiska länder (Japan, Hong Kong och Sydkorea) och är en sorts uppföljare till Three från 2002. Likheten med den tidigare Three begränsas till antalet asiatiska regissörer och filmernas teman som handlar om otraditionell skräck, fobier och mardrömmar. Alltså ingen vanlig Ringuskräck, utan letar man efter den så är den här samlingen inget att ha.

1. Box av Takashi Miike som handlar om en vuxen författarinnas rädsla för trånga utrymmen och återkommande plågsamma mardrömmar om sin barndom när hon jobbade med sin syster hos en magiker och systerns tragiska död i en brand. Mycket långsamt japanskt tempo och mycket snyggt filmad och personerna i filmen får ta plats och presenteras ordentligt i denna drömlika film.

2. Dumplings av Fruit Chan finns även som en långfilm och efter att ha sett denna kortfilm blev jag väldigt sugen att se den längre versionen eftersom det finns några händelser i filmen som kanske utvecklas i det längre formatet. Bland annat ett mord som inte får någon förklaring. Filmen är mer grotesk och inte lika långsam och poetisk som Box utan hoppar mer från den ena scenen till den andra. Filmen handlar om en kvinna som lagar till degknyten ( dumplings) med vissa udda ingredienser åt en kvinna som betalar bra för det. Hennes degknyten innehåller aborterade foster som sägs stoppa åldrandet och ge ungdomen åter.

Filmen innehåller några magstarka scener som ett par abortscener. Annars ligger det groteska mer i kunskapen om vad kvinnan äter och hur maten är tillagad och att hon gör allt det för att hennes man ska bli mer attraherad av henne. Den nedgångna miljön i filmen är otroligt snygg filmad av Chris Doyle och som helhet är filmen sensuell och vacker trots det makabra innehållet. En pärla.

3. Cut av Park Chan-wook är en metafilm och handlar om en regissör som får ovälkommet besök av en statist och filmen är våldsammast av dom tre i samlingen. Det finns en hel del humor också och ibland känns det som om Park Chan-wook leker med sitt tema om hämnd och våld eftersom hela miljön är uppbyggd som rekvisitan vid en filminspelning.