Recension: Twinkle Twinkle Lucky Stars

Twinkle Twinkle Lucky Stars (Xia ri fu xing)

Skådespelare: Sammo Hung Kam Bo, Richard Ng Yiu Hon, Stanley Fung Shui Fan, Eric Tsang Chi Wai, Michael Miu Kiu Wai, John Sham Kein, Jackie Chan, Yuen Biao, Rosamund Kwan Chi Lam, Sibelle Hu Hui Zhong, Chung Fat, Yasuaki Kurata, Richard Norton, Philip Ko Fei, Andy Lau Tak Wah, Lau Kar Wing, Dick Wei, Anthony Chan Yau, Cheung Ging Boh, Jaime Chik Mei Jan, Charlie Chin Chiang Lin, Chin Kar Lok, Danny Chow Yun Kin, Chow Gam Kong, Chu Tau, Fung Lee, Kara Hui Ying Hung, Benny Lai Keung Kuen, Billy Lau Nam Kwong, Chris Lee Kin Sang, Season Ma Si San, Ellen Ng Ha Ping, Sandra Ng Kwan Yue, Pang Yun Cheung, James Tien Chun, Paul Wong Kwan

År: 1985
Genre: Komedi, martial art
Regi: Sammo Hung Kam Bo
Manus: Barry Wong Ping Yiu

De sju vännerna är tillbaka i en ny komedifilm, och den här gången får vi följa dem i två separata historier. Jackie Chan och Yuen Biao spelar återigen poliser, och denna gång är deras uppdrag att skydda ett rättgångsvittne, men självklart uppstår det problem som kräver Sammo Hung, Richard Ng och de övriga vännernas hjälp, som vi dock först hinner följa under en semesterresa i Thailand. Problemet med Winners and Sinners 3 är att dessa två historier inte passar ihop, och tyvärr får Jackie Chan och Yuen Biao alldeles för lite tid framför kameran. Istället går mycket tid åt att se vad de barnsliga vännerna ägnar sig åt. Den humor de levererar är dessvärre lite för ansträngd och endast ibland smårolig.

Det är när Jackie Chan och Yuen Biao gör entré som filmen lyfter rejält. De är enbart med i två slagsmålssekvenser, men dessa är lyckligtvis långa, välkoreograferade och väldigt underhållande att se på. Det är roligt att se Jackie Chan för ovanlighetens skull visa upp en mer aggressiv sida och utföra mer attacker istället för att undvika en massa slag och sparkar för sedan kontra och återupprepa mönstret. Yuen Biao gör också bra ifrån sig, och han har som vanligt en väldig utstrålning. Vi får se honom utföra några imponerande rörelser och attacker, särskilt en spark som tillhör en av de snyggaste sparkarna jag har sett i en film. Sammo Hung får också chansen att visa upp sina kunskaper i martial arts, men jag har sett honom göra betydligt bättre ifrån sig än i denna film.

Den utgåva jag såg filmen på var dubbad, men dubbningen är faktiskt lyckad. Nästan samtliga röster fungerar åt karaktärerna. Men för att dubbning ska fungera så måste filmen oftast vara av rätt sort. Att se en film som utspelar sig för hundra år sedan i Kina och där samtliga talar engelska förtar mycket av känslan. Men om den utspelar sig i nutid och är humoristisk så fungerar det betydligt bättre. Och eftersom Winners and Sinners 3 hamnar i den sistnämnda kategorin så går dubbning för sig. Det är dock väldigt dåligt av distributören Atlantic Film att de skriver på baksidan av filmens DVD-fodral att originalspråket ingår, men det gör det inte. Falsk marknadsföring med andra ord.

Winners and Sinners 3 är en film som visar på sin höjd småroliga scener, där de Rosamund Kwan medverkar i tillhör de bästa. Annars är dialogerna lite för ansträngda för att få en att skratta. Jackie Chan och Yuen Biao tillför väldigt mycket, men trots det lyckas inte filmen nå upp till siffran 3, utan står kvar och stampar på siffran 2.