Recension: The Twins Effect

The Twins Effect (Chin gei bin)

Skådespelare: Charlene Choi Cheuk Yin, Gillian Chung Yun Tung, Edison Chen Koon Hei, Ekin Cheng Yee Kin, Anthony Wong Chau Sang, Mickey Hardt, Matt Chow Hoi Kwong, Spencer Lam Seung Yi, Winnie Leung Man Yee, Cheung Tat Ming, Bey Logan, Mandy Chiang Nga Man, Maggie Lau Si Wai, Ricardo Mamood, Mark Strange, Matthew Sturgess

Genre: Action, skräck
Regi: Dante Lam Chiu Yin
Manus: Chan Hing Kar, Jack Ng Wai Lun, Bey Logan

Twins Effect var en film jag verkligen inte hade stora förväntningar på. För i ärlighetens namn. Jag kan inte komma på speciellt många filmer som kommit från HK de senaste åren, som varit speciellt bra. För mycket dataanimationer och för lite av varan dom verkligen klarar av, närmare bestämt action. Och jag hade ju mina förutfattade meningar om Twins Effect. En ny, hipp action/komedi med en "snygg" pop-duo vid namn Twins i huvudrollen. MEN......Jackie skulle ju vara med, likaså favoriten Anthony Wong. Och actionkoreografi av Donnie Yen. Det kan ju inte bli helt fel!?

Filmen är faktiskt rent av väldigt bra. I allafall ur underhållningssynpunkt. Handlingen skall vi inte gå närmare in på, men i allafall spelar Ekin Cheng en vampyrjägare vid namn Reeve som förlorar sin partner, vilken han också älskar till ärke-vampyren Duke Delicates. På så sätt kommer duon Twins in i handlingen. Gillian Cheung spelar Reeves nya assistent Gypsy och Charlene Choi, Reeve's syster Helen. Helen blir även under filmens gång förälskad i en vampyr vid namn Kazak. Men som tur är, är Kazak en snäll vampyr som bara dricker blod ur flaska.......låter lagom trevligt va?

Man får se Twins Effect ur ren underhållningsynpunkt. Filmens handling är som ni kanske redan förstått inte mycket att hänga i granen. Ärligt talat så brydde jag mig inte det minsta om karaktärerna och om hur filmen skulle sluta. Men vi bjuds däremot på 105 minuters välkoreograferad action, helt okej datoreffekter och en portion lagom fånig komedi. Anthony Wong dyker upp som Kazak's betjänt Prada. Och som vanligt, är Anthony en fröjd för ögat. Den mannen har nog aldrig gjort mig besviken. Jackie Chan dyker även upp i en något längre cameo, och får faktiskt visa vad han går för i en hyfsat fräck fight mot två motorcykelburna vampyrer. Karen Mok dyker även upp i en liten, liten roll som Jackie's brud, i en väldigt underhållande och rolig scen där de båda skall gifta sig. Och huvudrollsinnehavarna Twins gör faktiskt väldigt bra ifrån sig. Jag brukar normalt sett hata när artister skall försöka sig på film. Whitney Houston, Britney Spears, Mariah Carey...den enda som gjort hyfsat ifrån sig är väl Mark Wahlberg. Nog om det, duon Twins är faktiskt rent av, BRA! Så jag borde passa mig innan jag gnäller i framtiden!

De flesta nya filmer som släpps nu förtiden i HK håller relativt hög standard. Så är även fallet med Twins Effect. Den regionsfria utgåvan från Universe är en 2-discars utgåva med extradiscen fylld av godsaker. Bilden presenteras givetvis i anamorfisk widescreen, och förutom dolby digital-spåret får vi även ett DTS-spår.