Recension: Village of the Eight Gravestones

Village of Eight Gravestones (Yatsu haka-mura)

Skådespelare: Kenichi Hagiwara, Mayumi Ogawa, Tsutomu Yamazaki, Isao Natsuyagi, Kiyoshi Atsumi, Takuya Fujioka, Tokue Hanazawa, Akihiko Hanyû, Isao Hashizume, Etsuko Ichihara, Hisashi Igawa, Yoshi Kato, Ryoko Nakano, Junko Natsu, Hideji Otaki, Atomu Shimojo,Kunie Tanaka, Yoko Yamamoto

År: 1977
Genre: Thriller, skräck, drama
Regi: Yoshitaro Nomura
Manus: Shinobu Hashimoto, Yoshitaro Nomura

Village of Eight Gravestones är baserad på en populär Japansk novell av Yokomizu Seishi. Själva filmmanuset är skrivet av Hashimoto Shinobu som tidigare varit manusförfattare åt storverk som Rashomon och De Sju Samurajerna. Även andra Kurosawa filmer är han ansvarig för, likaså en mängd klassiska chambara titlar. Detta visste jag inte innan jag sett själva filmen, faktum är att det bara var ett rent chansköp och det var faktiskt filmens namn som lockade mest. Dessutom prydde en zombieliknande samuraj omslaget vilket åtminstone gav mig gåshud, det kunde ju omöjligt vara en dålig film.

Handlingen är ganska invecklad, under speltiden presenteras vi för en rad olika karaktärer och storyn tar oväntade vändningar titt som tätt. Därför nöjer jag mig med att bara nämna några få rader vilket enbart är en topp på isberget av vad som egentligen sker. En man, Tatsuya lever ett skapligt liv och arbetar på en flygplats. End dag händer något oväntat, några människor som påstår sig vara hans förlorade släktingar ber honom att bege sig till deras hemby som ligger belägen djupt inne bland bergen. Han bestämmer sig för att resa till byn, något som är början för en lång rad mystiska händelser. Det ligger nämligen en uråldrig förbannelse över byn och dess äldsta släkter, under 1500-talet förrådde byns överhuvuden en grupp herrelösa samurajer genom att lämna över dem till fienden. Innan de dräps förbannar de människorna som svek dem i all evighet, och utan någon vetskap om detta beträder Tatsuya byn bara för att få reda på att han tillhör den sista överlevande släkten som svek samurajerna.

På sätt och vis är detta grundhistorien men det inträffar ofta en rad överraskningsmoment som ständigt gäckar en att få reda på sanningen bakom de hemska saker som drabbar byn. Nu är ju detta förvisso en deckare, och de ska givetvis vara ganska kluriga så alla vändningar stärker bara spänningen. Huvudproblemet med detta är dock att det bitvis blir svårt att hänga med i svängarna och hinna lista ut vad alla karaktärer tjänar för syfte. 151 minuters speltid är i mitt tycke över gränsen för denna film som gott och väl hade kunnat kortats ned ett tjugotal minuter utan att det skulle innebära en större katastrof. Den långa speltiden gör nämligen att man tappar lite fokus då och då, vilket såklart aldrig är bra. Förutom detta så lider inte filmen av några större brister, den visade sig vara en rejäl överraskning och bör få betydligt större uppmärksamhet.

I huvudsak är som jag nämnde ovan Village of Eight Gravestones en deckare men vi bjuds även på många övernaturliga inslag som lutar mer åt skräckhållet samt ett flertal grafiska mordscener, speciellt för att vara i en film av denna typ. Det är främst de scener som utspelar sig under 1500-talet som innehåller de brutalaste stunderna och detta ger förbannelsen en mer rå och ondskefull effekt. Jag måste medge att filmen också lyckades skrämma mig ett par gånger, den läskiga stämningen kombinerat med de obehagliga karaktärerna skapade en ryslig känsla som varade nästan hela tiden. Miljövalet är sannerligen klockrent, man känner sig verkligen isolerad när man beskådar den lilla byn som ligger avskild från omvärlden, eller man får åtminstone intrycket av att den gör det. Från sikt ser det ut som ett idylliskt ställe men på närmare håll ångrar man sig snabbt. Jag vet inte varför men jag blev lite illa till mods så fort det skedde något i byn vilket bevisar att filmskaparna har lyckats utmärkt med att bygga upp en kuslig atmosfär som genomsyrar precis allt. Fotot är vackert och färgstarkt, kameraarbetet är i överlag väl utfört men vissa zoomtekniker har nyttjats för ofta och ser kanske lite väl gammalmodiga ut. Annars har filmen åldrats väl och jag tror den kan uppskattas av många än idag.

Skådespeleriet hanterades förhållandevis bra av de flesta inblandade. Vissa karaktärer kändes dock inte tillräckligt använda och vissa kunde ha slopats utan att storyn skulle ta för stor skada. Men alla huvudpersoner porträtterades duktigt och styrde handlingen framåt med stor effektivitet. En liten kärlekshistoria hinner vi med också vilken i mitt tycke var en härlig variation med de mörkare momenten, fast tyvärr ville jag ha en lite större utveckling av den. Finns inte mer att säga, jag vet inte riktigt till vilka denna film lämpar sig för eftersom den är en blandning av så många genrer. Men är ni intresserade av lite äldre Japansk deckare med skräckbetoning är denna film något att kolla upp. Den erbjuder trots allt det mesta man kan önska sig.

Panorama har släppt många bra Japanska filmer som inte finns tillgängliga på andra utgåvor, det trista är de inte alltid håller så hög kvalite. Det är bilden som innebär största minustecknet då den till största delen är ganska grynig, har ganska stor mängd damm och repor och är inte speciellt skarp. Textningen är dock helt okej, lättläst och få grammatiska fel. Ibland försvinner den dock under dialoger vilket såklart inte är godkänt. Filmen är uppdelad i två discar som både saknar extramaterial förutom lite information om regissören. Inte en superutgåva men vill ni se filmen så är detta enda alternativet.