Recension: Virgins From Hell

Virgins From Hell (Perawan disarang sindikat)

Skådespelare: Machfud Abud, Nina Anwar, Enny Beatrice, Harry Capri, Yenny Farida, El Koesno, Yetty Loren, S. Parya, Rosmiati, Leily Sagita, Dicky Zulkarnaen

År: 1987
Land: Indonesien
Genre: Action
Regi: Ackyl Anwari

Karen och hennes syster Sheila blir vittnen till hur deras föräldrar mördas av Mr. Tigers skoningslösa brottsyndikat. Som vedergällning bildar de ett kvinnligt motorcykelgäng och gör räder på Tigers spelhålor. När de ger sig ut på ett slutgiltigt anfall, där de ska krossa syndikatet för gott, så går saker galet. Tigers styrkor står emot och segrar över angriparna. De kvinnor som överlevt eldstriden fängslas i underjordiska grottor. Där hålls de som trälar och utsätts för tortyr, slavarbete eller används som försökskaniner till Tigers banbrytande läkemedel - som förvandlar kvinnor till undergivna sexslavar. Hur ska de lyckas fly från denna outhärdliga plats?

Här har vi indonesisk galenskap när den är som allra finast, fast kanske inte i sin vildaste skepnad. I ”Virgins From Hell” lurar inga trollkarlar eller vidunderliga monster, något man snabbt vänjer sig vid om man utforskar Indonesiens uppseendeväckande filmindustri. Men lugn bara, för den som söker lustigheter så räcker det här alstret gott och väl. Vi har hjältar i form av färgglatt, läderklädda MC-brudar i en film som mixar hejdlöst med olika genrer.

Efter en explosiv start där kvinnorna massakrerar avskum i en spelhall följer nästan omedelbart mer action. Eldstrider, explosioner och häftiga motorcykel stunts avlöser varandra i ett vansinnigt tempo de inledande 20 minuterna. Sedan förändras tonen avsiktligt till en betydligt mörkare sådan och tilldelas element som för tankarna till 70-talets Women in Prison produktioner. Det blir alltså en tid av tortyr, sadism, våldtäkter och förnedring som exponeras ganska flitigt. Vissa scener förhåller sig till det makabra medan vissa som till exempel tvångsplockning av kokosnötter enbart roar. I ett senare skede så återkommer det mer actionorienterade temat och visualiserar galna ting som alligatorfighter, bisarr läkekonst och mängder med djungelraffel. Ja, som ni förstår så är ”Virgins From Hell” ett saligt hopkok av allt möjligt man kan önska sig om man eftersträvar ren och skär underhållning där tankeverksamhet inte är nödvändig.

Det här är givetvis ett alster som innehåller brister, och många sådana. Logik eller vettig struktur existerar knappt, men förmodligen har det aldrig varit ändamålet. Det här är bara en jäkligt fräck åktur som presenterar brutal lågbudget-action i väldiga doser. Långa sekvenser är ett inferno av explosioner, kulregn och trevliga våldsamheter. Lägg till hejdlöst tillgjord dubbning, obetalbara repliker, festliga kostymer och 80-tals synt så kommer man nära en förklaring till vad ”Virgins From Hell” rätteligen är.

Bortsett en drös stenhårda damer så får vi även stifta bekantskap med Larry, den enda manlige hjälten. Han kan både svinga i lianer, rida, slåss och hantera skjutjärn. En man i alla väder med andra ord, och därtill den ballaste karaktären i filmen. Många hjältinnor i huvudrollerna, men ingen nakenhet överhuvudtaget. Landets censur tillät inte erotik, något som nästan undantagslöst hör till genren. Istället får man finna sig tillfreds med vattenbrottning och iögonfallande klädesval. Det duger gott och väl.

”Virgins From Hell” lider inte av samma problem som otaliga genrekamrater. De brukar nämligen präglas av brister i tempo samt mycket onödig utfyllnad. De skulle lämpat sig bättre som kortfilmer. Här bibehålls däremot intensiteten rakt igenom och tråkiga segment råkar vi sällan ut för. Själva idén om viljelösa sexslavar är genialisk och med sevärt gore och allmänt udda inslag så blir detta en fröjdfull resa jag kommer att ge mig ut på många gånger framöver. Innan avslutning vill jag bara utfärda en liten varning. Det här är renodlad skräpkultur och bör undvikas av dem som inte har mycket till övers för b-film. Är lättklädda damer som lemlästar elaka män din grej så kan det dock inte slå fel med detta extraordinära äventyr.

Mondo Macabro är bolaget som enligt mig släpper de mest intressanta filmerna just nu. Okända filmer från alla världens hörn letas upp och restaureras av detta bolag som här ger oss en två diskare. Bilden som är 2.35:1 anamorfisk widescreen är mycket fin. Visserligen finns det partier med färgskiftningar och mindre repor, men med tanke på hur kvaliteten lär ha sett ut innan så är det ett magnifikt jobb. Enbart engelsk dubbning medföljer, men förmodligen är det också det enda tillgängliga. Dessutom blir filmen förbaskat rolig med all engelsk dialog. Extramaterial finns det gott om. På disk två så har vi 70 minuter trailers på just Indonesisk film. Sedan en dokumentär om indonesisk exploitation som är mer än sevärd. Textsidor och gallerier har även inkluderats. En mycket prisvärd utgåva där mästarna Mondo Macabro återigen bevisar att de är bäst på det de gör. Släpper riktigt bra film i härliga utgåvor.