Recension: Wet & Rope

Wet & Rope (Shudojo: nure nawa zange)

Skådespelare: Yûko Akane, Yutaka Hayashi, Yuki Nohira, Miyako Yamaguchi

År: 1979
Genre: Drama, thriller, erotik
Regi: Koyu Ohara
Manus: Akira Nakano

Maria är en ung sjuksköterska som just gift sig med en doktor, hon är mycket lycklig och känner att hon haft tur som träffat en sådan man som den hon gift sig med. Lyckan vara dessvärre inte särskilt länge då ett gäng tjuvar bryter sig in på bröllopsnatten och våldtar frun medan doktorn ligger bakbunden.

Tjuvarna tar Marias oskuld och nu när hon är "befläckad" vill hennes man inte titta åt henne och kastar omgående ut henne på gatan. Förkrossad och förudmjukad ska hon precis kasta sig ut för några klippor men räddas av Fader X som istället föreslår att hon ska gå i nunnekloster för att råda bot på sina synder. Väl i nunneklostret märker hon att detta på inga sätt är ett asexuellt ställe, nunnorna gillar att förföra varandra, bli piskade av ett missfoster till städare och rent av gå ut på disko och förföra män.

Själv är hon inte så intresserad av dessa lekar då hon just blivit våldtagen och övergiven av sin man. Men tro inte att hon är utan hemligheter, en efterlyst Yakuza-man tar skadad sin tillflykt till klostret och hon beslutar sig för att vårda honom i smyg. Blir ni chockerade om jag säger att ett visst tycke uppstår emellan dem?

Ska hon få sin maffiakille, ska de andra komma på henne och i så fall, vad blir hennes straff? Är verkligen den där maffia snubben så trevlig, han har ju inga skrupler när det gäller att våldta en av de andra nunnorna. Och föresten, vad är det prästen och Abeddisan har för sig med varandra och vad är den där St.Animals Day för en högtid?

Det är uppenbarligen inte bara Spanjorer och Italienare som grejar det där med nunsploitation, Japanerna kan sin sak och dessutom så ser Japanskorna bra mycket läckrare ut i nunnedräkter en Europeiska damer. För er som gillar den här sortens filmer är det här en exotisk och frisk fläkt!

I början blir det hela lite konstigt då tjejen som blir våldtagen sparkas ur huset, får höra att hon kan råda bot emot sina synder om hon går i nunnekloster m.m. Sen när blev det en synd att bli våldtagen? Fast det hela känns mer som kritik emot samhällets felaktiga normer en att utmåla tjejen som någon sort slampa, det är inte så kvinnofientligt som det kanske låter.

I nunneklostret är det sedvanliga orgier och avarter som gäller, lesbisk sex, folk hängs upp och piskas m.m. Särskilt roande är den perversa gubben som slickar på toaletter m.m. som verkar vara någon sort vaktmästare eller städare. Tala om perverst lowlife!!! Prästen och Abedissan kanske inte är så kinky men direkt avhållsamma är de inte och givetvis får vi tittare se vad de pysslar med.

Det finns där men så jättemycket våld innehåller inte den här filmen och om man bortser från scenen där Yakuza killen får en kula bortplockad så hittar vi inget gore. Låt er emellertid inte skrämmas bort av detta. Och scenerna i slutet med Maria i lammdräkt är mäkta roande. En alldeles lysande Exploitation film med lagom mängder av allt det som man vill ska finnas med i en sån här historia.

Av: Christoffer Lyrhed