lördag 23 augusti 2008

Recension: Wife to be Sacrificed


Wife to be Sacrificed (Ikenie fujin)

Skådespelare: Naomi Tani, Nagatoshi Sakamoto, Terumi Azuma, Hidetoshi Kageyama, Tessen Nakahira, Chigusa Takayama, Tamaki Komiyama, Saburô Shoji, Bunta Tani

År: 1974
Land: Japan
Genre: Erotik, drama
Regi: Masaru Konuma
Manus: Yôzô Tanaka

Naomi Tani spelar Akiko, en kvinna som försöker leva ett normalt liv efter att ha lämnat ett misslyckat äktenskap. Utan hennes vetskap har dock hennes före detta man rymt från fängelset där han avtjänade sitt straff. Besatt av Akiko kidnappar han henne med målet att disciplinera, tortera och sexuellt förnedra. Han för Akiko till en stuga belägen djupt inne i skogen och tar sina planer i verk. Akiko finner dock kärlek i hur hon bli behandlad och de bägge bildar ett starkt band styrande av passionerad och pervers besatthet.

Från den gyllene åldern av "violent pink" filmer kommer Masaru Konuma med denna starkt sexuellt laddade film. I huvudrollen ser vi ingen mindre än Naomi Tani, denna genres drottning som kanske är mest känd av att ha medverkat i Masarus "Flowers and Snakes" från 1974. Samma år sågs hon i "Wife to Be Sacrificed" vilken är den film jag nu recenserar. Hon porträtterar karaktären Akiko som möjligtvis är en av hennes kändaste roller, med ett bra utseende och någorlunda övertygande aktörskänsla så ger hon oss en fin prestation. Filmen kretsar nästan uteslutande kring Akiko och hennes man vilket ger en god tid att få sympati för henne. Självklart försvinner den medkänslan man har när hon själv blir besatt av den sexuella tortyren, personligen tycker jag att hon går snäppet för långt.

Vad filmen innehåller är främst en mängd olika sexakter, former av bondage och S&M. Just detta är också intrigen mellan Akiko och hennes man, hela deras tillvaro involverar sex. Allt detta känns något överflödigt då jag själv skulle uppskattat lite mer dialog mellan karaktärerna, det blir liksom inget djup i det hela. Då med undantag för ett fåtal scener som faktiskt visade filmens budskap och vad jag förmodar regissörens tankar.

Jag gillade den visuella stilen filmen hade, väl valda kameravinklar, mycket stillsamt tempo och ett litet antal klipp. Det blev ett lugnt flyt som inte ens de mest perversa scenerna kunde förstöra. Japanerna har kommit med en rad mycket intressanta genrer, detta är definitivt en av dem som tyvärr är så gott som död. Tiden då dessa filmer producerades i stora mängder var främst under 70 och 80-talet, nu är det dock rätt tyst på den fronten. Det är inget jag grämer mig för mycket över då det finns en rad titlar jag ännu inte kommit över, och antalet som inte är tillgängliga på dvd är stort.

Som sammanfattning vill jag främst påpeka att detta absolut inte är en film för alla, enbart de som söker lite obskyrare titlar bör funderar på ett köp av denna. Vissa bitar av "Wife to be Sacrificed" är mycket intressanta, själva temat tror jag kommer underhålla de flesta, framförallt män förmodar jag av någon anledning. För de som gillar sex så är detta ett bra filmval åtminstone om ni finner sexakter av en ganska "kinky" natur tillfredsställande. Mitt betyg blir ett klart godkänt, och nej, det är inte enbart för Naomi Tanis kropp utan även för hennes skådespeleri som är hyfsat kvalitativt. Även hur själva filmningen är utförd hjälper till att höja mitt slutgiltiga omdöme något.

Av: Peter Nilsson

Inga kommentarer: