Recension: Wild Zero

Wild Zero

Skådespelare: Guitar Wolf, Drum Wolf, Bass Wolf, Masashi Endô, Kwancharu Shitichai, Makoto Inamiy, Haruka Nakajo, Shirô Namiki, Taneko, Yoshiyuki Morishita, Masao, Tawaki Fusamori, Akihiko Murata, Enami Esako, Kae Egawa

Genre: Action, romantik, komedi, skräck, Sci-Fi
Regi: Tetsuro Takeuchi
Manus: Satoshi Takagi, Tetsuro Takeuchi

Efter en svettig Rock N Roll konsert är Guitar Wolf och hans musiker på väg till klubben ägare, en gammal barndomsvän som han nu mer distanserat sig från p.g.a. dennes otrevliga stil. På kontoret utbryter ett gräl som leder till att Guitar Wolf skjuter huvudet av en av klubbchefens medhjälpare. Mitt i detta hamnar osäkra och lite blyga Ace, en ung man med Wolf som sin största idol och vars planer är att även han få spela lite rock på klubben där han befinner sig.

Saker och ting blir inte riktigt som han tänkt sig och han hamnar mitt i pistolfighten. Dock slutar det hela lyckligt och han blir blodsbroder med Wolf som ger honom en visselpipa och uppmaningen att blåsa i den när helst han behöver hjälp. Och hjälp det skall han komma att behöva, det är nämligen så att kometer har slagit ned i området och dessa har, (eller kan det vara rymdskeppen som skådats) medfört att folk förvandlats till blodtörstiga zombier som på vanligt maner gärna slår sig ner och festar på folks inälvor.

Nåväl, strax efter att han lämnat klubben och Guitar Wolf svänger han in med sin motorcykel på en bensinmack där han omedvetet stoppar ett rån och imponerar på en söt, ung tjej, Tobi som har blir förtjust i. Han åker därifrån, får syn på zombierna och återvänder för att rädda Tobi de söker skydd i et hus som snart visar sig vara en dödsfälla och visslar i pipan.

Snart märker även Ace att Tobi inte riktigt är vad hon värkar vara... Samtidigt så har Guitar Wolf inte långt därifrån stött ihop med zombierna och de som försökte råna macken. Medan han hjälper dem och en kvinnlig vapenhandlare försöker han febrilt att ta sig till Ace för att hjälpa honom. Hur ska det gå, vad har X för hemlighet och ska Guitar Wolf med hjälp av Rock N Roll musikens kraft lyckas reda upp situationen?

Som en del av er kanske redan tänkt på så är handlingen i den här filmen inte en sådan som får en att häpna av beundran och visst kan den tyckas vara något dålig. Dock är det hela skött på ett så charmigt och kul sätt, med så tuffa karaktärer och en sån rolig atmosfär att det här blir en toppen film. Tanken är att man ska underhållas av den här, några övriga ambitioner (förutom att sprida Rockens evangelium) finns inte och man ska ta den här för vad den är.

Att se en massa Japaner som Rock rebeller känns väldigt främmande för mig, likaså Japanska arbetslösa loosers. Den stereotypa bilden av Japaner är väl som nördiga Otaku´s eller framgångsrika affärsmän och en och annan sadistisk gangster. Några sådana karaktärer har inte filmen och den krock med fördomar som många här i väst säkert upplever plussar bara på filmens underhållningsvärde.

Alla zombiefilmer med klass måste ha gore, kannibalism och stympningar, sådant saknas inte i den här men finns samtidigt inte i oproportionerliga mängder. De scener där zombier äter folk är relativt flyktiga och även om stympningar förekommer så är de rätt få. Vad vi bjuds på i överflöd är däremot huvuden som sprängs, dessa effekter är bra gjorda och lär tillfredställa alla gorefans.

Den Japanska DVD utgåvan är djävulskt dyr, dock finns det en fabriksgjord bootleg av denna som ofta går att hitta på Ebay och Synapse arbetar på en Amerikansk utgåva av den som nog borde komma under året eller tidigt under nästa. Vad ni än gör så se den för den är skitrolig och ni som gillar rock kommer gilla att den nästan är en propagandafilm för hur bra och positiv Rock är. Skulle ni ha vänner ni vill introducera Japansk film för så är det här en bra rulle att starta med. Väldigt rekommenderbar!

Av: Christoffer Lyrhed