Recension: Winter Sonata (Tv-serie)

Winter Sonata (Gyeoul yeonga)

Skådespelare: Choi Ji-Woo, Bae Yong-jun

Genre: Romantik
Regi: Yun Seok-ho
Manus: Oh Su-yeon

Winter Sonata är en serie som i tjugo entimmesavsnitt växlar från en skola (high school) i en småstad där en nyinflyttad kille, Kang Joon-sang (Bae Yong-jun) är på jakt efter sin biologiska far som modern vägrar uppge namnet på. Han tror att fadern är en av lärarna på skolan och han blir ovän med lärarens son Sang-hyuk (Park Yong-ha) och tillsammans med en flicka Jung Yu-jin (Choi Ji-woo) som gillar honom mer än han gillar henne.

Det visar sig dock att det kan vara Yu-jins far som är hans egen far och han bestämmer sig för att inte säga nåt till henne utan bara lämna staden med sin mamma. Hon är en känd pianist och ska bosätta sig i USA och han vill träffa Yu-jin en sista gång och förklara allt men han blir påkörd och alla i skolan får sedan reda på att han är död.

Efter två avsnitt ändrar serien karaktär och tilldrar sig i Seoul tio år efter händelserna och Joon-sangs död. Yu-jin jobbar som inredningsdesigner och är sedan länge förlovad med Sang-hyuk. En dubbelgångare till Joon-sang dyker upp, Lee Min-hyung, (även han spelad av Bae Yong-jun) och Yu-jin ska jobba med honom på en nystartad skidanläggning.

Sedan blir det fler och fler intriger som involverar deras bästa vänner och ovänner från skoltiden. En av Yu-jins antagonister från skoltiden Oh Chelin (Park Sol-mi) är tillsammans med Min-hyung som hon träffade i Paris och anledningen till att dom är tillsammans är att han är så lik Joon-sang som även Chelin gillade i skolan och hon glömde inte att han tackade nej till hennes inviter och valde Yu-jin istället.

Givetvis så visar det sig att Joon-sang inte dog i bilolyckan utan bara tappade minnet och hans mamma gav honom ett annat namn för att han skulle få en ny start och det är Lee Min-hyung. Sedan följer hans kamp för att minnas vad som hände innan och jakten på fadern. Samtidigt så blir det problem mellan Yu-jin och Sang-hyuk där bröllopet ställts in och Yu-jin blir tillsammans med Joon-sang som han kallar sig igen efter att ha återfått sitt minne.

Serien blev otroligt populär och kulten kring serien och skådespelarna ledde till en lönsam omkringförsäljning av smycken, böcker, bilder och soundtracks för att inte nämna alla olika dvd utgåvor av tv-serien. Jag har även sett att det finns en dvd där man kan lära sig hangul via Winter Sonata.

Inspelningsplatserna invaderas av turister och det har givetvis lett till ett ökat intresse för andra koreanska tv-serier. Men är Winter Sonata värd all uppmärksamhet den fått? Serien är godkänd men inte mer än så, Choi Ji-woo spelar över så fort dom första lättsamma timmarna är över och serien blir mer dramatisk i avsnitt tre, en annan aktris hade kanske gjort rollen mer trovärdig.

Ett verkligt plus är seriens vackra snölandskap, men enbart vacker natur räddar inte serien som skulle vunnit på att kortas ner till 16 avsnitt och man låtit en del av Yu-jins hoppande mellan dom två männen försvunnit.