lördag 23 augusti 2008

Recension: Zatôichi


Zatôichi

Skådespelare: Takeshi Kitano, Tadanobu Asano, Michiyo Ookusu, Gadarukanaru Taka, Daigorô Tachibana, Yuuko Daike, Yui Natsukawa, Ittoku Kishibe, Saburo Ishikura, Akira Emot, Ben Hiura, Kohji Miura, Hideboh, Ron II, Suji

År: 2003
Land: Japan
Genre: Action, drama, äventyr
Regi: Takeshi Kitano
Manus: Takeshi Kitano, Kan Shimosawa (noveller)

För cirka ett år sedan fick jag reda på att min hjälte Takeshi Kitano skulle göra en remake/uppföljare på Zatoichi, en klassisk samurajserie med Shintaro Katsu i huvudrollen som en blind massör vid namn Zatoich. Och sedan dess, har detta varit filmen jag sett fram emot mest av alla. Konungens Återkomst, Terminator 3....en piss i havet i jämförelse. Och nu är den äntligen här!

Efter filmer som Hana-Bi, Violent Cop, Boiling Point och Sonatine tillhör TakeshiKitano en av mina "all-time" favoriter när det gäller filmskapare. Även som skådespelare tillhör denna man Asiens elit. Och nu axlar han legenden Shintaro Katsu's paradroll som massören Itchi. Takeshi Kitano's version är den 27e i ordningen, och handlingen påminner till stor del om den som berättas i Kurosawas Yojimbo. Två elaka samurajgäng styr en liten fattig by med hjärnhand.......ni har säkert hört historien förr!? En liten bihistoria dock. Och denna kretsar kring två vackra geishor, varav den ena är en kraftigt sminkad man, som är ute efter hämnd på sina föräldrars mördare. De båda är syskon skall påpekas, vilket inte behöver vara så självklart bara för att man har gemensamma föräldrar!??

Och hur var filmen då? Den var givetvis så bra som jag hade förväntat mig. Enda invändningen var det datoranimerade blodet. Här var det dock gjort sparsamt, kombinerat med "äkta" blod. Men överlag har jag riktigt svårt för animationer på film. Om filmen i fråga inte är helanimerad. Men som sagt, det var inget jag störde mig på. Och vissa tycker väl att det hade varit för svårt att göra på riktig väg. Men klarade man blodsprutet för 30 år sedan i Lone Wolf and Cub, så borde det ju inte vara några problem idag, men vad vet jag!?

Takeshi Kitano gör bra ifrån sig som Zatoichi, även om jag faktiskt föredrar Shintaro Katsu's tolkning. Historien berättas i ett måttligt snabbt tempo, kanske aningen för snabbt. För när filmen väl var slut, kändes det som att något saknades, som att det var första delen i en lång serie filmer. Och så är ju faktiskt fallet. Det är ju en lång serie av filmer. Och som jag ser det, får man INTE se Kitano's version som en remake, utan en fortsättning på serien.

Av: Stefan Johansson

Inga kommentarer: