lördag 23 augusti 2008

Recension: Zatoichi 26: Shintaro Katsu's Zatoichi


Zatoichi 26: Shintaro Katsu's Zatoichi (Zatôichi)

Skådespelare: Shintarô Katsu, Kanako Higuchi, Takanori Jinnai, Ryuutarô Gan, Yuya Uchida, Toyomi Kusano, Tsurutaro Kataoka, Miho Nakayama, Ken Ogata, Norihei Miki

År: 1989
Land: Japan
Genre: Action, äventyr, drama
Regi: Shintarô Katsu
Manus: Shintarô Katsu, Tatsumi Ichiyama

Shintaro Katsu's återkomst som den blinde massören Zatoichi, i vad kritiker tycker är, den bästa filmen i serien. Själv kan jag inte uttala mig, eftersom jag inte sett den 25 tidigare delarna. Detta är som ni redan förstått den 26:e delen i serien och Katsu's återkomst, efter ett par års frånvaro. Shintaro Katsu, som gick bort i strupcancer 1997, medverkade i över 100 filmer, men var även en erkänd producent med filmer som The Razor (även roll) och Lone Wolf and Cub-serien på sin meritlista.

I denna sista del med Katsu som Zatoichi får vi följa vår svärdsvingande massör då han råkar i luven med korrupta politiker, detta efter att ha vunnit stort i någon form av Japanskt memoryspel. Om jag skall vara ärlig hade jag oerhört svårt ha hänga med i filmen. Vi bjuds på oerhört många tillbakablickar, och att efter halva filmen gått, vet man inte riktigt vad som händer eller har hänt. Men filmen räddas av Katsu's oerhört sköna kroppsspråk och skådespel, och när vi efter en lång transportsträcka kommer fram till den bloddrypande och actionpackade slutfighten är allt dåligt glömt.

Detta är en helt okej avslutning på en lång serie med filmer, och jag kan garantera att det säkert hjälpt med att ha sett de tidigare delarna i serien. Då hade jag säkert hängt med bättre. Men som sagt, det är bara en okej avslutning, och Shintaro Katsu borde förtjänat bättre!

Av: Stefan Johansson

Inga kommentarer: