Recension: Zu: Warriors From the Magic Mountain

Zu: Warriors From the Magic Mountain (San suk san geen hap)

Skådespelare: Yuen Biao, Adam Cheng Siu Chow, Meng Hoi, Damian Lau Chung Yun, Sammo Hung Kam Bo, Brigitte Lin Ching Hsia, Moon Lee Choi Fong, Norman Chu Siu Keung, Ha Kwong Li, Judy Ong, Chow Gam Kong, Chung Fat, Fung Hak On, Fung Lee, Pang Yun Cheung, Sai Gwa Paau, Dick Wei, Corey Yuen Kwai, Yuen Mao

År: 1983
Genre: Wu xia pian, äventyr
Regi: Tsui Hark
Manus: Szeto Cheuk Hon

När jag ursprungligen hörde talas om denna film så blev jag väldigt intresserad. En drygt 20 år gammal fantasyfilm från Hong Kong, det klingade i mina öron. Dessutom var ju både Yuen Biao och Sammo Hung med, vilket gjorde att man förväntade sig bra skådespel utöver en skön stämning. Fick jag vad jag hoppades på? Det berättar jag lite senare. Jag vet, ni är otåliga. Men jag kommer till det efter att jag obligatoriskt har berättat filmens inledande handling. Jag lovar.

Zu Warriors from the Magic Mountain börjar med att Yuen Biao och Sammo Hung spelar två personer från två olika områden som är i luven på varandra. De blir dock snart vänner och beger sig in i en skog där de hamnar mitt bland fyra olika arméers krigande. Efter en humoristisk slagsmålsscen där båda på olika sätt försöker undvika att bli anfallna, råkar Yuen Biaos karaktär falla längs med ett berg. Han överlever och hittar snart en grottöppning. Nyfiken som han är undersöker han vad som finns i mörkret. Här blir han attackerad av flertalet demoner, men räddas lyckligtvis av en mystisk svärdsman (spelad av Adam Cheng). Han bestämmer sig för att bli svärdsmannens lärling, vilket den sistnämnde först vägrar, men sedan allt mer accepterar. Självklart finns det en värld att rädda, och filmen går ut på att man får följa Yuen Biaos karaktär försöka rädda den tillsammans med svärdsmannen och en annan jämnårig lärling. Detta för honom till flera olika platser, bland annat ett slott med enbart unga kvinnor.

Filmen börjar lovande. Handlingen intresserar mig och den humor som levereras finner jag underhållande. Yuen Biaos pojkaktiga charm fungerar verkligen och han är faktiskt perfekt i rollen som en envis, lite rädd men ytterst god människa. Även Sammo Hung gör bra ifrån sig som en vänlig trollkarl som hjälper den goda sidan med sin uppgift. Ja, han har faktiskt två roller i denna film, vilket jag inte har något emot. Sedan har vi ju Adam Cheng, som även han gör bra ifrån sig som en medveten man som väljer sina ord. Faktiskt större delen av rollistan kan klassas som bra.

Men Zu Warriors from the Magic Mountain lider av ett stort problem som sänker betyget rejält, och det är själva handlingen och på det sätt den berättas. Det är mycket dialog som framförs, och det visar sig att vägen till att rädda världen är en komplicerad procedur, vilket märks i manuset som blir riktigt knepigt att fullt ut förstå. Sedan lider filmen av några svackor. Detta gör att det man först fann intressant och genomtänkt senare känns splittrat och onödigt tillkrånglat.

Filmen blir med andra ord i längden långtråkig, och detta kan inte ens några ganska bra gjorda actionscener ändra på. Zu Warriors from the Magic Mountain lyckas inte att fånga en, vilket är tvärtemot vad jag trodde skulle hända. Det är också verkligen tråkigt att det förekommer många inslag i filmen som skulle ha kunnat bli mycket sevärda, men som stannar vid att enbart vara halvdana.

Zu Warriors from the Magic Mountain har dock sina minnesvärda ögonblick, och en del av er uppskattar den säkert mer än jag. Betyget kan anses orättvist lågt, men enligt mig blir den alldeles för långtråkig, särskilt mot slutet.