fredag 22 augusti 2008

Recensioner: A Moment to Remember

A Moment to Remember (Nae meorisokui jiwoogae)

Skådespelare: Jung Woo-sung, Son Ye-jin, Baek Jong-hak, Lee Sun-jin, Park Sang-gyu, Kim Hie-ryeong, Seon Ji-hyun, Kim Bu-seon, Hang Lee, Kim Jung-ki, David McInnis, Yeong Hyeon, Kwon Pyeong-kir, Oh Kwang-rok, Park Mi-suk, Park Yun-Hyeon

År: 2004
Regi: John H. Lee
Manus: John H. Lee, Kim Yeong-ha

Su-jin (Son Ye-jin) är en ung kvinna som efter att ha avslutat ett förhållande med en gift man träffar en byggnadsarbetare, Chul-soo, som drömmer om att bli arkitekt. Ett problem är att han jobbar åt hennes pappa som inte tror att en vanlig arbetare är god nog åt hans dotter men han ändrar sig och paret gifter sig och Chul-soo tar arkitektexamen och allt ser lyckligt ut för paret.

Det finns dock ett litet problem som ställer till det för Su-jin, hon har ett väldigt dåligt minne och glömmer bort allt möjligt hela tiden. Det var även hennes dåliga minne som gjorde att hon träffade Chul-soo första gången, hon hade köpt en dricka i en affär och sedan trodde hon att han tagit den för henne trots att hon bara glömt att ta den med sig ut från affären.

Till en början så framställs hennes dåliga minne som något lustigt, men det blir mer och mer allvarligt när hon till slut inte känner igen sitt hus och går vilse på vägen till jobbet. Efter ett besök hos en läkare får hon reda på varför hennes minne bara blivit sämre och sämre med åren och det beror på att hon lider av Alzheimers. Samtidigt så har hennes gamla pojkvän återigen dykt upp på hennes arbetsplats och dom är tvungna att arbeta tillsammans vilket ställer till det ännu mer när hon blandar ihop dåtid och nutid och inte längre minns att dom gjorde slut. Till slut blir hon tvungen att stanna hemma och Chul-soo gör allt för att hon ska kunna fungera bland annat genom att sätta upp klisterlappar med namn på saker och ting i huset.

Specialversionen av dvd:n innehåller två versioner av filmen, bioversionen på 117 minuter och en directors cut på 144 minuter. Jag föredrar den längre versionen av filmen som tar upp en del av Chul-soos bakgrund som inte finns med i bioversionen plus att det finns en del andra mer komiska scener som saknas i den korta versionen. Ett mycket bra melodrama där framför allt Son Ye-jin står ut som skådespelerska.